header image
Bedrijven toegankelijker met WhatsApp klantenservice

Snel en makkelijk via WhatsApp een tafeltje reserveren bij een restaurant. Geen lange wachttijden en vervelende wachtmuziekjes meer bij het bellen van een bedrijf. Dit lijkt binnenkort mogelijk dankzij Watermelon, een innovatieve Utrechtse startup die klantenservice via WhatsApp voor andere bedrijven verzorgt.

“Elk bedrijf moet toegankelijker worden om met de tijd mee te gaan.”

De 20-jarige Alexander Wijninga kwam samen met twee andere jonge Utrechtse ondernemers op het idee en bouwde de benodigde software. De Utrechter heeft grote ambities en wil de wereld veranderen: “Elk bedrijf moet toegankelijker worden om met de tijd mee te gaan.” WhatsApp heeft momenteel zo’n 700 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, en blijft nog altijd groeien. Geen WhatsApp hebben is momenteel net zo opvallend als mensen die geen fiets hebben. Toch zijn er slechts enkele voorbeelden van bedrijven die met WhatsApp werken op te noemen.

Leren door te doen
Samen met Daan Gönning (20) en Charl Haas (21) ging hij aan de slag met de innovatieve nieuwe dienst. “Dankzij een investeerder konden we veel makkelijker en vooral sneller handelen”, legt de ondernemer uit. “Daardoor is alles redelijk soepel verlopen, voor zover je daarvan kan spreken bij het opstarten van een bedrijf.” Wijninga zette al eerder een succesvol social media bedrijf op en spreekt dus ondanks zijn leeftijd uit ervaring. Hij heeft vooral geleerd van zijn eigen fouten en wist daardoor ook hoe hij het niet wilde.

“Je moet niet alles zelf willen doen als startup. En dankzij onze investeerder hoeft dat ook niet."

Watermelon werkt nauw samen met specialisten: “Je moet niet alles zelf willen doen als startup. En dankzij onze investeerder hoeft dat ook niet. Wij kunnen ons richten op de dingen waar wij goed in zijn, en we schakelen specialisten in die ons ondersteunen in bijvoorbeeld promotie.” De drie gezichten van Watermelon richten zich zelf vooral op de sofware ontwikkeling en de marketing.

Wereldwijde primeur
De jongens hebben hun eigen software ontwikkeld, zodat WhatsApp ook op de computer en tablet gebruikt kan worden. Bovendien verzamelt het zelfontwikkelde programma statistieken van WhatsApp-chats, waarmee het nog makkelijker is om de klantenservice gericht te verbeteren. Een bedrijf kan vervolgens zelf aan de slag met hun klantenservice, maar dit kan Watermelon ook uit handen nemen. De onderneming heeft hiermee een wereldwijde primeur te pakken.

Op 5 juni wordt de startup in Utrecht gelanceerd. Inmiddels zijn er al verschillende partijen in Watermelon geïnteresseerd, waaronder banken en speciaalzaken. Met het hoge aantal WhatsApp-gebruikers wereldwijd, hoopt Wijninga met Watermelon over een paar jaar in heel Europa, en vervolgens ook in de Verenigde Staten, actief te zijn.

Alexander Wijninga

Organisatie Watermelon
partner