header image
Elektrische rijders verbonden via Social Charging

Onnodig bezette laadpalen vormen een steeds grotere ergernis voor elektrische rijders. Maar waar ligt de oplossing? Gertjan Geurts ging met dit vraagstuk aan de slag, wat resulteerde in de app Social Charging. Geurts: “Social Charging is, voor zover ik weet, uniek in de wereld, en ik merk dat er veel behoefte aan is.”

Wat de app volgens Geurts uniek maakt is dat elektrische rijders automatisch ingecheckt worden zodra ze hun auto koppelen aan een laadpaal. “Er zijn al andere apps waarmee je kunt inchecken bij een laadpaal, maar dat moet handmatig en die missen bovendien het sociale aspect.” Dit sociale aspect bestaat uit de mogelijkheid om, op afstand, contact op te nemen met de persoon wiens auto aan de laadpaal zit waar jij op dat moment wil laden. “Als je na je werk naar huis rijdt en je weet dat je de auto op moet laden, kun je voor je vertrekt in de app al een berichtje sturen naar degene die de paal op dat moment gebruikt, en bij terugkomst kun je je auto gelijk koppelen.” Daarnaast biedt de app een overzicht van vrije laadpalen, zodat elektrische rijders nagenoeg altijd de mogelijkheid hebben om hun auto op te laden.

“Social Charging is, voor zover ik weet, uniek in de wereld, en ik merk dat er veel behoefte aan is.”

Gebruiksvriendelijkheid

Hoofddoel van Geurts is om de gebruiksvriendelijkheid van laadpalen te vergroten. “Er bestaat best bereidheid onder elektrische rijders om andere elektrische rijders te helpen, maar dankzij de Social Charging app kunnen ze dit binnenkort ook. Het maakt het makkelijker voor mensen om hun elektrische auto op te laden, en dit maakt het op zijn beurt weer aantrekkelijker om een elektrische auto te gaan rijden.” Geurts ziet dan ook geen bedreiging voor laadpaalproducenten in zijn app, ondanks dat de palen nu efficiënter en minder gebruikt zullen worden. Naar zijn verwachting zal het uiteindelijk leiden tot meer elektrische rijders.

 “Er bestaat best bereidheid onder elektrische rijders om andere elektrische rijders te helpen, maar dankzij de Social Charging app kunnen ze dit binnenkort ook." 

Corporates

Geurts ziet ook kansen voor corporates om gebruik te maken van zijn app, al dan niet speciaal geconfigureerd voor de betreffende corporate. “Het gebeurt vaak dat een medewerker ’s ochtends bij aankomst zijn auto aan de lader doet, en deze pas weer loskoppelt als hij weggaat, terwijl er in de tussentijd misschien wel iemand anders zijn of haar auto wil opladen. Door een berichtje te sturen in de app kan de collega snel gevraagd worden of hij misschien zijn auto weg wil halen en is het probleem opgelost.”

Lokale overheden

Momenteel werkt Social Charging al samen met enkele gemeenten in de Randstad en Geurts geeft aan dat het ook interessant kan zijn voor kleinere gemeenten. “Ook in kleine gemeenten staan laadpalen voor elektrische auto’s, en vanwege de kleinschaligheid hiervan is het interessant voor ze om de Social Charging app te integreren. Wederom komt dit het gebruiksgemak van elektrische auto’s ten goede.”

Bekijk hieronder een filmpje met uitleg over Social Charging. 

Gertjan Geurts

Organisatie Social Charging
partner