header image
PickThisUp: Sociaal netwerk voor bezorging

We leggen flink wat kilometers af in Nederland. Gemiddeld zo’n 42.000 per jaar. Bij elkaar opgeteld bijna een keer de wereld rond. Zonde om al deze kilometers onbenut te laten, dacht Arjen van der Zee. Vanuit zijn geloof in de deel-economie bedacht hij PickThisUp, een sociaal netwerk voor bezorging. Via een website en app worden routes, die automobilisten en koeriers rijden, gekoppeld aan de bezorging van spullen. “Met PickThisUp kan alles bezorgd worden wat niet per post kan maar wel in de auto past. Van bruidstaarten tot een deur of een stoel, je kunt het zo gek niet bedenken.”

Het idee ontstond toen Van der Zee zelf nog als consultant werkte en veel onderweg was. Zo’n veertig á vijftigduizend kilometer per jaar. “De receptioniste van het bedrijf waar ik voor werkte, vroeg mij om af en toe een printer of laptop mee te nemen naar één van de regiokantoren.” Een aardigheidje, maar het bedrijf waar hij werkte spaarde daar al snel zo’n tachtig euro aan koerierskosten mee uit. “Nu wegen die kosten voor een groot bedrijf niet zo zwaar. Voor een consument die iets op Marktplaats of een andere veilingsite koopt wel. Die zal in zijn auto moeten stappen en erheen rijden.” Van der Zee zag de mogelijkheid om voor deze doelgroep het deeleconomie-principe met bezorging te combineren en zette een sociaal bezorgingsnetwerk op. Kilometers die automobilisten toch al maken, worden zo beter benut. “Naast dat het mensen aanzienlijk geld kan besparen, heeft het ook een prachtige impact op het milieu.”

 Verschuiving van doelgroep

Momenteel zitten er meer dan 500 routes in de database. Dat zijn de routes die automobilisten dagelijks of wekelijks rijden en waar een consument een bezorging op kan aanvragen. “We zitten nu nog in de pilotfase, de afgeslankte vorm. Theoretisch gezien kunnen we met 1000 routes al een dekkend netwerk hebben.” Binnen die aanvragen ziet Van der Zee momenteel een verschuiving van de Marktplaatskopers naar de kleine zelfstandige. “Een restauranteigenaar om een voorbeeld te noemen, heeft op dit moment nog geen andere optie dan het zelf te doen of een relatief dure professionele koerier in te schakelen. PickThisUp biedt dus ook voor deze groep een oplossing.”
 

De toekomst

Samen met zijn broer, die mede-oprichter is en een ander teamlid, heeft Van der Zee een duidelijk doel voor ogen: sociale bezorging moet net zo normaal worden als elke andere vorm van bezorging. Daarnaast moet PickThisUp uitgroeien tot een internationaal netwerk. “We verwachten eind volgend jaar in de hele Benelux actief te zijn. Vanuit België hebben we al inschrijvingen en inmiddels ook de eerste bezorgingsaanvragen. In de jaren daarna hopen we de Duitse en Franse markt te betreden.” Twee landen die volgens Van der Zee al veel verder zijn met de deeleconomie dan Nederland. “Het vertrouwen is daar veel groter en de afstanden ook. Dat maakt het opstarten daar voor ons relatief makkelijk. In Nederland is nog maar zo’n tien procent van de Nederlanders actief in de deel-economie. Het concept moet hier echt nog groeien.”

Arjen van der Zee

Organisatie PickThisUp
partner