header image
PickThisUp: Sociaal netwerk voor bezorging

We leggen flink wat kilometers af in Nederland. Gemiddeld zo’n 42.000 per jaar. Bij elkaar opgeteld bijna een keer de wereld rond. Zonde om al deze kilometers onbenut te laten, dacht Arjen van der Zee. Vanuit zijn geloof in de deel-economie bedacht hij PickThisUp, een sociaal netwerk voor bezorging. Via een website en app worden routes, die automobilisten en koeriers rijden, gekoppeld aan de bezorging van spullen. “Met PickThisUp kan alles bezorgd worden wat niet per post kan maar wel in de auto past. Van bruidstaarten tot een deur of een stoel, je kunt het zo gek niet bedenken.”

Het idee ontstond toen Van der Zee zelf nog als consultant werkte en veel onderweg was. Zo’n veertig á vijftigduizend kilometer per jaar. “De receptioniste van het bedrijf waar ik voor werkte, vroeg mij om af en toe een printer of laptop mee te nemen naar één van de regiokantoren.” Een aardigheidje, maar het bedrijf waar hij werkte spaarde daar al snel zo’n tachtig euro aan koerierskosten mee uit. “Nu wegen die kosten voor een groot bedrijf niet zo zwaar. Voor een consument die iets op Marktplaats of een andere veilingsite koopt wel. Die zal in zijn auto moeten stappen en erheen rijden.” Van der Zee zag de mogelijkheid om voor deze doelgroep het deeleconomie-principe met bezorging te combineren en zette een sociaal bezorgingsnetwerk op. Kilometers die automobilisten toch al maken, worden zo beter benut. “Naast dat het mensen aanzienlijk geld kan besparen, heeft het ook een prachtige impact op het milieu.”

 Verschuiving van doelgroep

Momenteel zitten er meer dan 500 routes in de database. Dat zijn de r